سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فقیه کامل کسى است که مردم را از آمرزش خدا مأیوس نسازد ، و از مهربانى او نومیدشان نکند و از عذاب ناگهانى وى ایمنشان ندارد . [نهج البلاغه]
 

 

 

عصمت infallibility

عصمت امامان معصوم(علیهم السلام) و فاطمه زهرا(علیها السلام)

یکى از مسائل مهمى که همواره در بین مسلمانان مورد بحث و گفتگو بوده ، مسأله معصوم بودن امام و جانشین پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم)است.

 «شیعیان امامیه » ، عصمت را یکى از شرایط اساسى امامت مى دانند و غیر معصوم را براى نیل به مقام امامت صالح نمى دانند

«سنى ها» معصوم بودن را در امام و خلیفه شرط نمى دانند و خلافت فاسق را هم جایز مى شمارند .

 

از نظر «شیعه » ، «عصمت » عبارت است از یک نیروى فوق العاده باطنى و یک صفت نیرومند نفسانى که در اثر مشاهده حقیقت جهان هستى و رؤیت ملکوت و باطن عالم وجود حاصل مى شود ، این نیروى فوق العاده غیبى در هر کس وجود پیدا کرد ، از مطلق خطا و گناه معصوم خواهد بود و از جهات مختلف بیمه شده است :

1 . در مقام تلقى حقایق و درک واقعیات خطا نمى کند .

2 . در مقام ضبط و نگهدارى احکام و قوانین اشتباه و سهو ندارد .

3 . در مقام ابلاغ و اظهار احکام مرتکب اشتباه و گناه نمى شود .

4 . در مقام عمل از لغزش هاى عمدى و سهوى مصونیت دارد ، هرگز گناه نمى کند و احتمال خطا و گناه درباره اش صفر است .





  • کلمات کلیدی : عصمت = infallibility

  • ::: جمعه 87/2/6 ::: ساعت 11:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    با توجه به آنجه نسبت به «عصمت » در قرآن کریم وارد شده است ،

    نظر حکما ، متکلمین و اهل سنت درباره عصمت معصومین(علیهم السلام) چیست ؟

     

    حق این است که انبیاء به طور کامل معصومند ، هم از گناه چه عمدى باشد ، چه سهوى ، چه کبیره باشد چه صغیره ، چه قبل از «بلوغ » و نبوت باشد ، چه بعد از آن و هم در برابر خطا خواه در اعتقاد باشد ، تبلیغ نبوت و ادا رسالت ، یا بیان احکام و یا غیر آن .

    در جواب سوال مذکور باید توجه داشت که مسأله مصونیت انبیاء از گناه و خطا به طور اجمال مورد قبول همه مسلمانان ، بلکه همه صاحبان ادیان و ملل است ولى در خصوصیات آن اختلاف فراوان و آراء و اقوال گوناگونى وجود دارد.

     اختلاف در باب عصمت انبیاء بین علماى اسلام در چهار موضع است .

    1 . در امر عقاید :

     تمام امت اسلامى متفقند که پیامبران از انحراف اعتقادى و کفر ، چه قبل از نبوت و چه بعد از آن ، معصوم بوده اند ، تنها گروهى از خوارج و بعضى از اهل سنت مسأله شرک و کفر را قبل از نبوت مجاز دانسته اند .

    2 . در امر تبلیغ دین :

     علماى اسلام بلکه تمام صاحبان ادیان و مذاهب اتفاق نظر دارند که انبیاء در این قسمت از دروغ و تحریف در آن چه مربوط به امر تبلیغ بوده است معصوم بوده اند .

    3 . در بیان احکام :

    در این مورد نیز اجماع علما بر این است که خلاف و خطایى از ناحیه آن ها سر نمى زند ، تنها گروه اندکى از اهل سنت در این مسأله مخالفت کرده اند .

    4 . در اعمال و رفتارشان :

    عقیده شیعه امامیه بر این است که هیچ گونه گناهى نه کبیره ، نه صغیره ، نه عمداً نه از روى فراموشى و خطا ، از آن ها سر نمى زند ، امّا اکثر معتزله بر این عقده اند که گناه کبیره از آن ها سر مى زند ، ولى گناهان صغیره اى که باعث نفرت مردم نشود و نشانه پستى نباشد ممکن است از آنان سر زند ! ، گروهى از «حشویه » (حنبلیان از حشویه هستند که قشرى ترین مذاهب اهل سنت مى باشند) عقیده داشتند ، که هر گونه کبیره و صغیره اى عمداً و خطاءاً ممکن است از آن ها سر زند .





  • کلمات کلیدی : عصمت = infallibility

  • ::: پنج شنبه 87/1/29 ::: ساعت 10:22 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    درک نادرست از مخاطبان جوان فضای مجازی موجب ضعف محتوای دینی در این فضا شده‌است 

    یک بلاگر روحانی مهم‌ترین ضعف تولید محتوای دینی و قرآنی را در وبلاگستان درک ناصحیح از نیازهای کاربران جوان این فضا و عدم تطابق آن با نیازهای آنها در فضای واقعی عنوان کرد و اصلی‌ترین وظیفه بلاگران و نهادهای متولی را شناسایی این نیازها و شبیه‌سازی آن بر اساس احکام قرآنی در فضای مجازی دانست.

    به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت الاسلام «محمد هاشم نعمت‌اللهی»، وبلاگ‌نویس روحانی، میزان تولید محتوای دینی به لحاظ کیفی را در سال گذشته را رو به رشد دانست.

    وی با اشاره به ضعف وبلاگستان قرآنی به لحاظ قالب و امکانات فنی افزود: وبلاگستان قرآنی از این جهت تغییر خاصی نداشته‌است.

    وی ادامه داد: افرادی که برای این کار وقت بگذارند، و قالب‌های مذهبی طراحی کنند وجود ندارد. افراد مذهبی و یا با دغدغه مذهبی برای طراحی قالب فعالیت نمی‌کنند. نهادها هم که متأسفانه هیچ کدام متولی این امر نیستند. دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی هم در این زمینه کار مهمی نکرده چرا که این نهادها نیاز مخاطبان را حس نکرده‌است.

    بلاگر «عصمت» افزود: البته ناگفته نماند این مسأله دغدغه کاربران است اما دسترسی یا توان فنی آن را وجود ندارد. بعضی از قالب‌های مذهبی حجم سنگینی دارند و فردی که می‌خواهد وبلاگ را نمی‌تواند منتظر بماند. به همین خاطر بیشتر وبلاگ‌نویسان قرآنی از قالب‌های ساده و کم حجم استفاده می‌کنند.

    وی با تأکید بر این مسأله که ما نیازهای مخاطب را درک نکردیم، گفت: موضوع اصلی این است که ما در ابتدا باید یک نظرسنجی داشته باشیم و نیازها را درک کنیم.

    این فعال دینی در فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر نیاز مخاطبان ما که بیشتر آنها جوان هستند در چیزهایی دیگری وجود دارد. موتورهای جستجوگر در فضای اینترنت نشان می‌دهند که بیشتر نیازهای جوانان به سؤالات آنها درباره مسائل جنسی معطوف است.

    وی یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد که اولویت‌های نیاز کاربران در مسائل دیگری است،اما ما این کار را انجام ندادیم و به نیازها پاسخ ندادیم.

    نعمت‌اللهی افزود: باید روی این مسائل کار کرد به طور مثال من به عنوان یک طلبه می‌توانم به یکسری از این نیازها از دیدگاه قرآن و احکام بپردازم و به گونه‌ای که موجب مفسده‌ای نباشد آن را تبیین کنم.

    بلاگر «عصمت» عنوان کرد: سازمان ملی جوانان یه عنوان یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های فعال در این عرصه می‌تواند این نیازسنجی را انجام داده و نتایج آن را منتشر کند تا وبلاگ‌نویسان با استفاده از آن محتوا تولید کنند.

    وبلاگ عصمت را اینجا ببینید!

    وبلاگ‌نویس «عطر گل یاس» درباره میزان تأثیر وبلاگستان دینی در فضای واقعی گفت: من فکر می‌کنم بعضی از بلا‌گرها بدبینانه به فضای مجازی نگاه کردند. وبلاگستان تأثیر خود را داشته، اما مخاطبان هم متفاوت هستند.

    وی ادامه داد: بعضی برای سؤال‌های خود مراجعه می‌کنند و نتیجه‌گیری می‌کنند، اما تعدادی هم پاسخ نیازهای خود را در این فضا پیدا نمی‌کنند.

    این وبلاگ‌نویس دینی با اشاره به اینکه میزان فعالیت بلاگرهای قرآنی در زمینه تولید محتوا درباره موضوع انسجام اسلامی و اتحاد ملی کافی نبوده، گفت: وبلاگ‌نویسان هنوز میزان اهمیت موضوع را درک نکرده‌اند.

    وی تصریح کرد: باید تعریف ما از اتحاد ملی و انسجام اسلامی مشخص شود. ما آن قدر غرق در حواشی می‌شویم که اصل موضوع فراموش می‌شود.

    نعمت‌الهی خاطرنشان کرد: خدا،کعبه و قرآن اصول مشترک میان همه مسلمانان است. باید روی این اشتراکات برای انجام اسلامی کار کنیم. به طور مثال در بیشتر کشورهای اسلامی رسم‌الخط «عثمان طه» کمترین غلط و بیشترین رواج را در کشورهای اسلامی دارد.

    وی ادامه داد: یک قرآن واحد داریم اما حتی در رسم‌الخط آن هم اختلاف داریم. ما آمدیم و رسم الخط ایرانی را مطرح کردیم، به نظر من بحث اقتصادی است و این به دغدغه مذهبی برنمی‌گردد.

    بلاگر «عطر گل یاس» در ادامه اظهار داشت: فرض کنید که اگر یک ایرانی در سفر مکه به فرد عربی برخورد کند که به او به بگوید که قرآن ایرانی با قرآن عرب‌ها فرق دارد، چه می‌گویید؟

    این بلاگر در پایان اینگونه مسائل را دستاویزی برای فرقه‌های تفرقه‌انگیزی مانند وهابیت دانست و افزود: اینگونه آنها ادعا می‌کنند که مثلاً قرآن ایرانی‌ها با قرآن‌‌های دیگر فرق دارد.

    این کارشناس دینی تصریح کرد: ما برای تقویت انسجام اسلامی راهی جز ماندن بر اشتراکات نداریم. 





  • کلمات کلیدی : عصمت = infallibility

  • ::: چهارشنبه 87/1/28 ::: ساعت 12:12 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    روحانی وبلاگ‌نویس: شرکت‌های نرم‌افزاری قرآن را برای قرآن نشر نمی‌دهند 

    متأسفانه در حال حاضر شرکت‌های نرم‌افزاری تنها اهداف مادی را در تولیدات خود مد نظر دارند و به‌طور کلی می‌توان گفت که قرآن را برای اهدافی غیر از قرآن نشر می‌دهند.

    به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «محمد هاشم نعمت‌اللهی»، با اشاره به این نکته که شرکت‌های نرم‌افزاری در تولید نرم‌افزارهای قرآنی و اسلامی به‌ تکرار رسیده‌اند، گفت: متأسفانه شرکت‌های نرم افزاری به درک صحیح از نیازهای مخاطبان خود نرسیده‌اند و در بیشتر تولیدات خود شیوه موازی کاری و کپی برداری را در پیش گرفته‌اند.

    وی ادامه داد: شرکت‌های نرم‌افزاری به دنبال رفع نیازهای مخاطب نیستند و مبنای کار خود را بر این اصل بنا گذاشته‌اند که منتظر بمانند شرکت‌های دیگر نرم‌افزار یا لوح فشرده‌ای تولید کند و مورد توجه قرار مخاطبان قرار بگیرد و از آن نرم افزار کپی برداری کرده و تکثیر کنند.

    نعمت‌اللهی با ابراز تأسف از اینکه شرکت‌های نرم‌افزاری توان و تلاش‌شان را صرف کپی‌کردن نرم‌افزارهای قرآنی می‌کنند، عنوان کرد: بیشتر فکر و اندیشه، توان و تلاش‌شان شرکت‌های نرم‌افزاری صرف کپی کردن نرم‌افزارهای قرآنی می‌شود، در حالی که اگر همین فکر برای تولید نرم‌افزارها استفاده شود بسیار مؤثرتر خواهد بود.

    این بلاگر روحانی اضافه کرد: مگر مردم ما چند نرم‌افزار مفاتیح‌الجنان، صحیفه سجادیه و قرآن می‌خواهند، که یک کار را ارائه بدهد، یک نرم‌افزار جامع و کامل قرآن، مفاتیح‌الجنان و صحیفه سجادیه باشد کافی است و می‌تواند تمام امکانات مورد نیاز مخاطبان را فراهم کند.

    مسؤول بخش آموزش وبلاگ‌نویسی و معرفی نرم‌افزارهای قرآنی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم توصیه کرد: شرکت‌های نرم‌افزاری برای اینکه تولیدات بهتری داشته‌باشند می‌توانند از دیگر کتاب‌های اسلامی که ترجمه نشده‌اند و بسیار مفید هستند استفاده کنند.

    وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری به نکته خوبی اشاره کردند و فرمودند: سالیان سال بود که کتاب بوعلی سینا، به زبان فارسی ترجمه نشده بود، در حالی که کشورهای خارجی به زبان‌های مختلف ترجمه‌اش کردند و ازآن کتاب در دانشگاه‌هایشان استفاده می‌کردند، هنوز به زبان فارسی خود ما ترجمه نشده‌بود و مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

    نعمت‌اللهی با ذکر اینکه بسیاری از کتاب‌های اسلامی هنوز ترجمه نشده‌اند، تصریح کرد: شیوه‌های بسیاری برای تولیدات نرم‌افزاری جذاب وجود دارد نباید شرکت‌های نرم‌افزاری صرفاً به دنبال کتاب‌ها و افکاری که در گذشته بود بروند.

    این فعال قرآنی یادآور شد: شرکت‌های نرم‌افزاری باید قسمتی از فکر، توان و بودجه خود را صرف کارهای جدید آینده بکنند، باید محققانی را تربیت کرده و تحت پوشش قرار دهند، و بودجه در اختیار این محققان قرار بدهند، فکرهای نو ایجاد کنند، اندیشه‌ها، برنامه‌ها و تحقیقات نو و جدیدی را ایجاد کنند.

    بلاگر «عصمت» در بحث نظارت بر انتشار آیات قرآن در نرم‌افزارهای قرآنی و جلوگیری از تحریف آیات در این نرم‌افزارها بیان کرد: هیچ سازمانی بر نحوه ترویج و تدوین نرم‌افزارهای قرآنی نظارت نمی‌کند و شاید بتوان گفت حتی در فضای واقعی نیز سازمان خاصی برای نظارت بر چاپ نرم‌افزارهای قرآنی وجود ندارد، برای مثال همین اشتباه‌های فاحشی که در رسم‌الخط قرآن به جز ترجمه و تفسیر آیات قرآن وجود دارد.

    وبلاگ قرآنی «عصمت» را اینجا کلیک کنید!

    این روحانی وبلاگ‌نویس با انتقاد از اینکه در حال حاضر قرآن برای قرآن انتشار نمی‌یابد، متذکر شد: متأسفانه روشی که ما در ترویج قرآن برگزیده‌ایم این است که قرآن را برای قرن نشر نمی‌دهیم، و قرآن را برای منافع مادی نشر می‌دهیم و تنها مسئله‌ای که در این میان نادیده گرفته می‌شود قرآن است.

    وی با اشاره به اینکه شرکت‌های نرم‌افزاری تنها عوامل مادی را سرلوحه اهداف خود قرار داده‌اند، ابراز داشت: بیشتر شرکت‌های نرم‌افزاری بحث مالی را در نظر دارند، به همین دلیل زمانی که می‌خواهند قرآن را نشر بدهند و یک نرم افزار تولید می‌کنند، برای نرم‌افزار تولید شده، قفل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌گذارند.

    نعمت‌اللهی متذکر شد: اگر شرکت‌های نرم‌افزاری می‌خواهند قرآن را نشر بدهند، بهتر است برای جذب مخاطب، هزینه‌ای را که صرف خرید قفل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌کنند، برای تولید محتوای بهتر اختصاص دهند.

    این فعال قرآنی تصریح کرد:مخاطب‌ نرم‌افزارهای قرآنی کم نیستند، حتی یک خانم خانه‌دار که در خانه نشسته و علاقه‌مند به یادگیری مفاهیم قرآن است، یکی از نیازمندان لوح‌های فشرده و نرم‌افزارهای قرآنی است، به همین دلیل شرکت‌های نرم‌افزاری تیراژ را بالا ببرند و از این قفل‌ها و قیمت کم کنند.

    روحانی وبلاگ‌نویس: شرکت‌های نرم‌افزاری قرآن را برای قرآن نشر نمی‌دهند 

    گروه وبلاگ: متأسفانه در حال حاضر شرکت‌های نرم‌افزاری تنها اهداف مادی را در تولیدات خود مد نظر دارند و به‌طور کلی می‌توان گفت که قرآن را برای اهدافی غیر از قرآن نشر می‌دهند.

    «محمد هاشم نعمت‌اللهی»، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به این نکته که شرکت‌های نرم‌افزاری در تولید نرم‌افزارهای قرآنی و اسلامی به‌ تکرار رسیده‌اند، گفت: متأسفانه شرکت‌های نرم افزاری به درک صحیح از نیازهای مخاطبان خود نرسیده‌اند و در بیشتر تولیدات خود شیوه موازی کاری و کپی برداری را در پیش گرفته‌اند.

    وی ادامه داد: شرکت‌های نرم‌افزاری به دنبال رفع نیازهای مخاطب نیستند و مبنای کار خود را بر این اصل بنا گذاشته‌اند که منتظر بمانند شرکت‌های دیگر نرم‌افزار یا لوح فشرده‌ای تولید کند و مورد توجه قرار مخاطبان قرار بگیرد و از آن نرم افزار کپی برداری کرده و تکثیر کنند.

    نعمت‌اللهی با ابراز تأسف از اینکه شرکت‌های نرم‌افزاری توان و تلاش‌شان را صرف کپی‌کردن نرم‌افزارهای قرآنی می‌کنند، عنوان کرد: بیشتر فکر و اندیشه، توان و تلاش‌شان شرکت‌های نرم‌افزاری صرف کپی کردن نرم‌افزارهای قرآنی می‌شود، در حالی که اگر همین فکر برای تولید نرم‌افزارها استفاده شود بسیار مؤثرتر خواهد بود.

    این بلاگر روحانی اضافه کرد: مگر مردم ما چند نرم‌افزار مفاتیح‌الجنان، صحیفه سجادیه و قرآن می‌خواهند، که یک کار را ارائه بدهد، یک نرم‌افزار جامع و کامل قرآن، مفاتیح‌الجنان و صحیفه سجادیه باشد کافی است و می‌تواند تمام امکانات مورد نیاز مخاطبان را فراهم کند.

    مسؤول بخش آموزش وبلاگ‌نویسی و معرفی نرم‌افزارهای قرآنی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم توصیه کرد: شرکت‌های نرم‌افزاری برای اینکه تولیدات بهتری داشته‌باشند می‌توانند از دیگر کتاب‌های اسلامی که ترجمه نشده‌اند و بسیار مفید هستند استفاده کنند.

    وی با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری به نکته خوبی اشاره کردند و فرمودند: سالیان سال بود که کتاب بوعلی سینا، به زبان فارسی ترجمه نشده بود، در حالی که کشورهای خارجی به زبان‌های مختلف ترجمه‌اش کردند و ازآن کتاب در دانشگاه‌هایشان استفاده می‌کردند، هنوز به زبان فارسی خود ما ترجمه نشده‌بود و مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

    نعمت‌اللهی با ذکر اینکه بسیاری از کتاب‌های اسلامی هنوز ترجمه نشده‌اند، تصریح کرد: شیوه‌های بسیاری برای تولیدات نرم‌افزاری جذاب وجود دارد نباید شرکت‌های نرم‌افزاری صرفاً به دنبال کتاب‌ها و افکاری که در گذشته بود بروند.

    این فعال قرآنی یادآور شد: شرکت‌های نرم‌افزاری باید قسمتی از فکر، توان و بودجه خود را صرف کارهای جدید آینده بکنند، باید محققانی را تربیت کرده و تحت پوشش قرار دهند، و بودجه در اختیار این محققان قرار بدهند، فکرهای نو ایجاد کنند، اندیشه‌ها، برنامه‌ها و تحقیقات نو و جدیدی را ایجاد کنند.

    بلاگر «عصمت» در بحث نظارت بر انتشار آیات قرآن در نرم‌افزارهای قرآنی و جلوگیری از تحریف آیات در این نرم‌افزارها بیان کرد: هیچ سازمانی بر نحوه ترویج و تدوین نرم‌افزارهای قرآنی نظارت نمی‌کند و شاید بتوان گفت حتی در فضای واقعی نیز سازمان خاصی برای نظارت بر چاپ نرم‌افزارهای قرآنی وجود ندارد، برای مثال همین اشتباه‌های فاحشی که در رسم‌الخط قرآن به جز ترجمه و تفسیر آیات قرآن وجود دارد.

    وبلاگ قرآنی «عصمت» را اینجا کلیک کنید!

    این روحانی وبلاگ‌نویس با انتقاد از اینکه در حال حاضر قرآن برای قرآن انتشار نمی‌یابد، متذکر شد: متأسفانه روشی که ما در ترویج قرآن برگزیده‌ایم این است که قرآن را برای قرن نشر نمی‌دهیم، و قرآن را برای منافع مادی نشر می‌دهیم و تنها مسئله‌ای که در این میان نادیده گرفته می‌شود قرآن است.

    وی با اشاره به اینکه شرکت‌های نرم‌افزاری تنها عوامل مادی را سرلوحه اهداف خود قرار داده‌اند، ابراز داشت: بیشتر شرکت‌های نرم‌افزاری بحث مالی را در نظر دارند، به همین دلیل زمانی که می‌خواهند قرآن را نشر بدهند و یک نرم افزار تولید می‌کنند، برای نرم‌افزار تولید شده، قفل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌گذارند.

    نعمت‌اللهی متذکر شد: اگر شرکت‌های نرم‌افزاری می‌خواهند قرآن را نشر بدهند، بهتر است برای جذب مخاطب، هزینه‌ای را که صرف خرید قفل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌کنند، برای تولید محتوای بهتر اختصاص دهند.

    این فعال قرآنی تصریح کرد:مخاطب‌ نرم‌افزارهای قرآنی کم نیستند، حتی یک خانم خانه‌دار که در خانه نشسته و علاقه‌مند به یادگیری مفاهیم قرآن است، یکی از نیازمندان لوح‌های فشرده و نرم‌افزارهای قرآنی است، به همین دلیل شرکت‌های نرم‌افزاری تیراژ را بالا ببرند و از این قفل‌ها و قیمت کم کنند. 





  • کلمات کلیدی : عصمت = infallibility

  • ::: چهارشنبه 87/1/28 ::: ساعت 12:11 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر