سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه کسی را دیدید که به وی زهد دردنیا و کم گویی عطا شده، بدو نزدیک شوید که حکمت القامی کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

عصمت infallibility

درک نادرست از مخاطبان جوان فضای مجازی موجب ضعف محتوای دینی در این فضا شده‌است 

یک بلاگر روحانی مهم‌ترین ضعف تولید محتوای دینی و قرآنی را در وبلاگستان درک ناصحیح از نیازهای کاربران جوان این فضا و عدم تطابق آن با نیازهای آنها در فضای واقعی عنوان کرد و اصلی‌ترین وظیفه بلاگران و نهادهای متولی را شناسایی این نیازها و شبیه‌سازی آن بر اساس احکام قرآنی در فضای مجازی دانست.

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت الاسلام «محمد هاشم نعمت‌اللهی»، وبلاگ‌نویس روحانی، میزان تولید محتوای دینی به لحاظ کیفی را در سال گذشته را رو به رشد دانست.

وی با اشاره به ضعف وبلاگستان قرآنی به لحاظ قالب و امکانات فنی افزود: وبلاگستان قرآنی از این جهت تغییر خاصی نداشته‌است.

وی ادامه داد: افرادی که برای این کار وقت بگذارند، و قالب‌های مذهبی طراحی کنند وجود ندارد. افراد مذهبی و یا با دغدغه مذهبی برای طراحی قالب فعالیت نمی‌کنند. نهادها هم که متأسفانه هیچ کدام متولی این امر نیستند. دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی هم در این زمینه کار مهمی نکرده چرا که این نهادها نیاز مخاطبان را حس نکرده‌است.

بلاگر «عصمت» افزود: البته ناگفته نماند این مسأله دغدغه کاربران است اما دسترسی یا توان فنی آن را وجود ندارد. بعضی از قالب‌های مذهبی حجم سنگینی دارند و فردی که می‌خواهد وبلاگ را نمی‌تواند منتظر بماند. به همین خاطر بیشتر وبلاگ‌نویسان قرآنی از قالب‌های ساده و کم حجم استفاده می‌کنند.

وی با تأکید بر این مسأله که ما نیازهای مخاطب را درک نکردیم، گفت: موضوع اصلی این است که ما در ابتدا باید یک نظرسنجی داشته باشیم و نیازها را درک کنیم.

این فعال دینی در فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر نیاز مخاطبان ما که بیشتر آنها جوان هستند در چیزهایی دیگری وجود دارد. موتورهای جستجوگر در فضای اینترنت نشان می‌دهند که بیشتر نیازهای جوانان به سؤالات آنها درباره مسائل جنسی معطوف است.

وی یادآور شد: این موضوع نشان می‌دهد که اولویت‌های نیاز کاربران در مسائل دیگری است،اما ما این کار را انجام ندادیم و به نیازها پاسخ ندادیم.

نعمت‌اللهی افزود: باید روی این مسائل کار کرد به طور مثال من به عنوان یک طلبه می‌توانم به یکسری از این نیازها از دیدگاه قرآن و احکام بپردازم و به گونه‌ای که موجب مفسده‌ای نباشد آن را تبیین کنم.

بلاگر «عصمت» عنوان کرد: سازمان ملی جوانان یه عنوان یکی از اصلی‌ترین سازمان‌های فعال در این عرصه می‌تواند این نیازسنجی را انجام داده و نتایج آن را منتشر کند تا وبلاگ‌نویسان با استفاده از آن محتوا تولید کنند.

وبلاگ عصمت را اینجا ببینید!

وبلاگ‌نویس «عطر گل یاس» درباره میزان تأثیر وبلاگستان دینی در فضای واقعی گفت: من فکر می‌کنم بعضی از بلا‌گرها بدبینانه به فضای مجازی نگاه کردند. وبلاگستان تأثیر خود را داشته، اما مخاطبان هم متفاوت هستند.

وی ادامه داد: بعضی برای سؤال‌های خود مراجعه می‌کنند و نتیجه‌گیری می‌کنند، اما تعدادی هم پاسخ نیازهای خود را در این فضا پیدا نمی‌کنند.

این وبلاگ‌نویس دینی با اشاره به اینکه میزان فعالیت بلاگرهای قرآنی در زمینه تولید محتوا درباره موضوع انسجام اسلامی و اتحاد ملی کافی نبوده، گفت: وبلاگ‌نویسان هنوز میزان اهمیت موضوع را درک نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: باید تعریف ما از اتحاد ملی و انسجام اسلامی مشخص شود. ما آن قدر غرق در حواشی می‌شویم که اصل موضوع فراموش می‌شود.

نعمت‌الهی خاطرنشان کرد: خدا،کعبه و قرآن اصول مشترک میان همه مسلمانان است. باید روی این اشتراکات برای انجام اسلامی کار کنیم. به طور مثال در بیشتر کشورهای اسلامی رسم‌الخط «عثمان طه» کمترین غلط و بیشترین رواج را در کشورهای اسلامی دارد.

وی ادامه داد: یک قرآن واحد داریم اما حتی در رسم‌الخط آن هم اختلاف داریم. ما آمدیم و رسم الخط ایرانی را مطرح کردیم، به نظر من بحث اقتصادی است و این به دغدغه مذهبی برنمی‌گردد.

بلاگر «عطر گل یاس» در ادامه اظهار داشت: فرض کنید که اگر یک ایرانی در سفر مکه به فرد عربی برخورد کند که به او به بگوید که قرآن ایرانی با قرآن عرب‌ها فرق دارد، چه می‌گویید؟

این بلاگر در پایان اینگونه مسائل را دستاویزی برای فرقه‌های تفرقه‌انگیزی مانند وهابیت دانست و افزود: اینگونه آنها ادعا می‌کنند که مثلاً قرآن ایرانی‌ها با قرآن‌‌های دیگر فرق دارد.

این کارشناس دینی تصریح کرد: ما برای تقویت انسجام اسلامی راهی جز ماندن بر اشتراکات نداریم. 





  • کلمات کلیدی : عصمت = infallibility

  • ::: چهارشنبه 87/1/28 ::: ساعت 12:12 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر